Velg en side

Akkurat som med film, og kanskje til og med i større grad enn med film, er musikken viktig for opplevelsen når vi spiller. Den samme musikken spilles tross alt i den samme lengden over de samme scenene hver gang du ser en film. Men når du spiller er det du som har regien, og derfor må et godt lydspor kunne tilpasse seg etter valgene dine.

Temamusikken er viktig, for den setter førsteinntrykket. Ofte spilles den på menyen, i introduksjonen og i trailere. Og hvem kan vel glemme de enkle og lekne tonene fra Super Mario, det drømmeaktige koret fra Halo-spillene, det syntetiske orkesteret fra Deus Ex, den raske arkade-melodien fra Sonic the Hedgehog, eller den episke musikken fra Skyrim? Skikkelig temamusikk er minst like viktig for presentasjonen av et spill som coveret eller navnet.

Musikken du ikke merker

Med visse unntak har de fleste spill en eller annen form for lydspor gående i bakgrunnen gjennom mye av opplevelsen. Du merker det kanskje ikke alltid, men ofte er det en god ting. Effektfull stemningsmusikk skal nemlig kunne gjøre jobben sin med å påvirke deg uten at du er bevisst over det. Ofte forteller musikken deg hvor du er i spillverdenen, og om du er i fare eller ikke.

Se for deg at du vandrer gjennom et landskapet i The Witcher 3, Skyrim eller Fallout, og aner fred og ingen fare. Så blir musikken plutselig intens og aggressiv. Du begynner instinktivt å se deg rundt til alle kanter. Er det noen bak deg? I himmelen over deg? Så kan du sammenligne denne musikken med den du hører når du vandrer inn i en trygg landsby etterpå.

Popmusikk i spill

Selv om det finnes mye genial musikk komponert for spesifikke spill, kan det også fungere like bra å benytte seg av popmusikk fra virkeligheten. I sportspill som Tony Hawk’s Pro Skater, FIFA og utallige bilspill, er dette et veldig logisk og riktig valg. Spillet kan også få noen kule kontraster på denne måten. Som de gamle, naive visene som spiller fra radioen mens du utforsker bombede ruiner i Fallout-serien.

Et spill som virkelig har gjort eksisterende musikk til sin egen er Bioshock Infinite. Her er handlingen lagt til en flyvende by i 1912, og musikken du hører kommer fra personer og radioer du går forbi. Men det interessante er at alle sangene er cover-versjoner av nyere musikk fra virkeligheten, tolket i stilen fra tiden handlingen foregår i. Dette gir spillet et av de beste lydsporene gjennom tidene.