Velg en side

Å få sjansen til å komponere musikken til spill må være en av de største drømmene du kan ha som musikkfrelst gamer. Uansett om vi er bevisste på det eller ikke, utgjør faktisk musikken en stor del av spillopplevelsen. Stemningsmusikken øker adrenalinet, treffer emosjonelle nerver og bidrar til mystikk mens vi navigerer oss gjennom virtuelle verdener. Hvem ville vel sagt nei til en slik jobb?

Om du setter på lydsporet fra favorittspillene dine og lukker øynene vil du gjenoppleve mange sterke øyeblikk like klart som om du satt og spilte dem igjen her og nå. Alt fra meny-musikken, til temastykkene for forskjellige karakterer, action-musikken som dukker opp når kamper starter, bakgrunnsmusikken i et vertshus eller på en romstasjon, har sin sin egen plass. Derfor må du kjenne spillet du komponerer til.

Finn riktig sound

Ulike sjangere har ulike typer lydspor. Uansett om det er science fiction-spill, fantasy-spill, krigsspill eller byggespill, finnes det klisjéer som går igjen på lydsporene. Men spillene som skiller seg ekstra ut er de som tar utgangspunkt i disse, for så å bygge dem videre i en ny retning. Derfor bør du studere sjangeren du vil komponere innen. Finn ut hva som fungerer, og hvorfor det fungerer så bra.

Mange spillkomponister liker å ha konsepttegninger, skjermbilder eller videoklipp fra spillene foran seg mens de komponerer. Noen spiller også så mye som mulig underveis i prosessen, om produktet de komponerer til allerede er spillbart. Det finnes ingen fasit på hvor inspirasjonen skal komme fra, men følg magefølelsen. Hvilke lyder kan du høre i dette universet, som også kan inkorporeres i musikken? Hvilke instrumenter kan høre hjemme der?

Først må du få jobben

Med mindre du kjenner noen spillutviklere allerede, blir du nødt til å reklamere litt for deg selv. Alle musikere som drømmer om en karriere er nødt til å ha musikk liggende ute på nettet, og spillkomponister er ikke et unntak. Sørg derfor for at så mye som mulig av det du er fornøyd med selv er lett tilgjengelig på både SoundCloud, Myspace, Spotify osv.

Når du har bygget deg en fin portefølje, kan du begynne å kontakte spillselskaper. Du trenger ikke nødvendigvis vente til du kommer over en annonse; det skader aldri å la utøvere i bransjen vite at du finnes selv om de ikke var på utkikk allerede. Send gjerne ved noen eksempler du har plukket ut som kan være spesielt interessante også, for å gjøre et godt førsteinntrykk.